Nová maturita – předstartovní resumé

Ta věc se blíží mílovými kroky, ale kulhá na obě nohy (leč hlavu vzhůru, všechny možné handicapy jsou teď přece v módě). Nechtěl bych být letošním maturantem…! Zato bych moc chtěl vidět toho (ne však anonymní úřad, ale konkrétního člověka s tváří a jménem), kdo paskvil jménem nová maturita vymyslel – musí to být prostě blb. Jistě nebyl sám – byla jich spousta, je však jisté, že odborník z praxe mezi nimi nebyl žádný; a podle toho, kolik nesmyslů nový maturitní „systém“ obsahuje, těch zvířat, co se pasou v poli a nejsou to lvi, musí být celá smečka. Určitě není náhoda, že autor je anonymní – taky bych se za takovýto výsledek své mnohaleté “práce” dost styděl a pro jistotu chodil kanálem a inkognito… Nové maturitě chybí především CÍL, zato chaoticky a samoúčelně užívá nejrůznější metody, které jsou všechny dohromady bez tohoto jasného cíle zbytečné.

Nesmysl první: všechny SŠ mají stejnou maturitu bez ohledu na obor a různé školní vzdělávací programy, které tímto ovšem ztrácejí své opodstatnění, když tak jako tak  musejí vést k jediné stádní zkoušce stírající všechny rozdíly.
Nesmysl druhý: reforma školství postupuje přesně opačně, než by měla, a tak nyní musí učitelé volit mezi dvěma možnostmi, z nichž obě jsou špatné – buď učit jakousi maturitní přípravku (a riskovat problém s inspekcí za to, že zcela přesně nedodržují ŠVP, který musí odpovídat rámcovému vzdělávacímu programu vzniklému ovšem o dost dříve než současná podoba maturity), nebo dodržet školní vzdělávací program, ale studenti pak nebudou připraveni k maturitě…
Nesmysl třetí: dříve proklamovaná objektivita je tatam, neboť záleží na konkrétních hodnotitelích stejně jako dříve, centrální anonymní opravy se nekonají, přesto je ale celá tato akce snů zbytečně drahá…

Ministerstvo a Cermat
… lžou. Možná ale pouze mystifikují, neboť na politické scéně se nyní místo lež říká záměrná mystifikace. Sémanticky vzato je to sice totéž, jen to možná trochu lépe zní těm, kteří nepřemýšlejí (nebo ani myslet neumějí). Lež je totiž označení záměrné nepravdy, mystifikací se rozumí nepravdivá informace; a je-li mystifikace záměrná, pak se toto sousloví dá pregnantně vyjádřit jadrným synonymem LEŽ… a jsme tam, kde jsme začali.

A kde že je ta lež? Tak třeba tady (a není zdaleka jediná): než se studenti k nové maturitě přihlásili (do konce října 2010), neustále jim Cermat a ministerstvo opakovaly, že se mají přihlásit i k nepovinným zkouškám, aby si je vyzkoušeli; že když se zkouška nepovede nebo si to rozmyslí a vůbec nepřijdou, na vysvědčení nebude nic poznat, známka nebude uvedena. Někteří se přihlásili, co by ne – za zkoušku přece nic nedají. Jenže dají! Není to tak dávno, co se oba pochybné úřady vytasily s informací, že se nestihla novela (ano: formulace jako mělo by se uklidit – tak ono se uklidí, až se bude mít čas, že?), tudíž známka z nepovinné zkoušky na vysvědčení bude a zmýlená platí. Nejde o to, že někde bude nebo nebude nějaká známka, ale o to, že je to zase jinak, že zase nebyl dodržen slib, že byli studenti oklamáni. Těší mě, že jsem se projevil jako vizionář, když jsem tehdy své třídě říkal, ať žádnou nepovinnou zkoušku nedělají, protože v tom určitě bude nějaký háček nebo spíš hák – a taky že je!
Kromě háčků a háků jde o zkoušku zbytečnou, protože např. ve vztahu k vysokým školám má nulovou hodnotu (a zkuste při pohovoru ve své první práci pak někomu vysvětlovat, že ta pětka nebo neklasifikace z jakéhosi nepovinného předmětu nic neznamená, neplatí a jako by tam nebyla – jenže ona tam je a bude navždycky; raději přijmou někoho, kdo má tzv. normální maturitní vysvědčení…). Z mé třídy naštěstí nikdo žádnou nepovinnou zkoušku nedělá.

Libo jinou záměrnou mystifikaci? Mnohokrát bylo řečeno, že tzv. státní maturitu musíme mít proto, že všude v EU ji mají a že tedy také musí vypadat tak, jak vypadá. Jak je pak možné, že v některých státech EU (Švédsko nebo Španělsko) není maturita vůbec a že v jiných zemích má podobu diametrálně odlišnou? Za TV spot, v němž se tvrdí (lže nebo chcete-li mystifikuje), že naprostá většina evropských zemí má stejnou formu maturitní zkoušky, by měl ministerstvu hrozit soud za klamavou reklamu nebo šíření nepravdivých informací; a to ani nemluvím o tom, že tito hlavouni neumějí počítat, protože 3 země (Slovensko, Polsko, Itálie) zkrátka většinou z 27 států nejsou!

Rozvoz zadání testů stěhovacími auty a jejich elektronické odesílání je další příznačný nesystémový nesmysl – proč lze něco odeslat, ale nelze totéž stejnou cestou přijmout? A ať mi nikdo netvrdí, že auta pořízená za maturitní peníze jezdí jen v těch několika málo maturitních týdnech a vozí jen testy, když je užívá stěhovací firma…

Učitelé
… si velmi často připadají jako pitomci, když nikoli z vlastní viny oznamují nebohým maturantům desátou, dvacátou či stopadesátou změnu předchozích změn, aniž by se jich, jakožto lidí z praxe, kdokoli ptal, zda to či ono má nebo nemá smysl. Hlavně že všichni zadavatelé a hodnotitelé musejí mít několik osvědčení a na každou jednotlivou zkoušku nový jmenovací dekret (aby bylo co archivovat), hlavně že každá škola musí generovat a poté archivovat tuny různých listin, které nikdy nikdo nebude číst, protože jsou zcela zbytečné. Papíry jsou jedinou jistotou – celé hromady papírů! Už asi nespočítám, kolikrát jsem si v této souvislosti vzpomněl na rčení dej blbci funkci a vymyslí lejstro. Na základě současného stavu se domnívám, že někteří blbci mají funkcí přímo přehršel.

Studenti
… se opakovaně (a právem!) cítí podvedeni a nevědí, co na ně kdo zase ušije za boudu. Před loňskými parlamentními volbami jim všechny strany krom VV-ABL slibovaly, že maturitu jakožto nepřipravený (ale především v současné podobě nesmyslný!) projekt odloží nebo zruší – a po volbách se to nestihlo, protože od studentů strany chtěly hlasy a jinam jsou jim ukradení (jen VV byly pro novou maturitu – nejspíše proto, aby pak ABL mohla v souladu se svou strategií získat nějakou tu státní zakázku). O levárně s nepovinnými zkouškami už jsem psal.

Akta X
Nová maturita je prostě plná záhad. Nedávno za mnou přišla jedna moje studentka s pozvánkou na přijímací zkoušky na vysokou školu –páni akademici jí psali, že zkoušky má 14. 6. v 8:30 a je povinna mít s sebou maturitní vysvědčení, bez něhož nemůže zkoušky konat. To je hezké, obzvlášť ve světle faktu, že maturanti dostanou svá maturitní vysvědčení nejdříve 20. června… Co dělat, neví nikdo.

Nějak to ale všechno zvládneme – slohy jsme trénovali hodně, v poslední době dokonce i s tím, že originalita a osobitý styl není předmětem hodnocení (jak se praví v manuálu hodnotitele), že je tedy třeba napsat neslaný nemastný elaborát nevybočující ničím a nikam (neboli jsem byl nucen popřít to, co jsem dosud považoval na slohu za nejdůležitější – tedy osobitost). A jak se asi můžu cítit, když mám říkat  pište co nejoriginálněji, ale ne u maturity, tam se to nesmí…?! Všechna literární díla ze školního maturitního seznamu jsme poctivě probrali a na didaktický test se učit nelze, protože češtiny je v něm sotva 1/3.

Říká se, že na každou svini se někde vaří voda; a tak tedy mým jediným optimistickým závěrem je, že se státní maturita – doufejme – těm, kdo tuhle věc vymysleli (pochybuji ovšem že hlavou), vrátí i s úroky.

Reklamy

Jedna odpověď to “Nová maturita – předstartovní resumé”

  1. Pekne napisane, len co je pravda.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s