Nenápadně, ale navždy…

V těchto dnech se Praha potichu a vcelku nenápadně loučí s posledními tramvajemi T3, které i po téměř 50 letech provozu zvládají nároky MHD a které se navíc drtivé většině lidí vybaví, když se řekne tramvaj. Nevím jak kdo, ale já je mám rád. Teď se však budeme muset loučit

T3 (6101) na zkušební jízdě ve stanici VýtoňT3 (6102) na Palackého mostě

Typ T3 byl vyvinut v roce 1960. Prototyp ev. č. 6101 jezdil po Praze od 3. listopadu 1960, druhý prototyp (ev. č. 6102) s dveřmi širšími asi o 30 cm přibyl roku 1961. Pravidelný provoz byl vozovnou Motol zahájen 22. listopadu 1962. Od té doby ujely T3 nepočítaně kilometrů a přepravily také nepočítaně pasažérů. Dlouhá léta bylo stanoviště řidiče otevřené (mám dojem, že si to dokonce z raného dětství pamatuji!),  až později přibyla pevná kabina, kterou známe nyní.

Pokusy o účinnější větrání T3T3 - samoobsluha

První T3 měly zaoblené horní rohy dveří, menší odšupovací okna a také obdélníkovou orientaci nad předním oknem – čtvercová čísla se začala používat až od roku 1964 (původní typy byly přestavěny). Mezi prvními a druhými dveřmi bývalo stanoviště průvodčího, později – údajně kvůli nedostatku průvodčích – začaly jezdit vozy označené velkým S, v nichž průvodčí nebyl (stále bylo možno zakoupit si jízdenku přímo ve voze)… Poté byla zavedena mechanická cvakátka a až v 90. letech elektronické označovače. První série vozů T3 měly červená koženková sedadla, jež byla ale brzy vystřídána legendárními (zde je to slovo zcela na místě!) červenými a šedými laminátovými sedačkami. Je zajímavé, že když byl typ T3 zaveden do provozu, měl pověst špatně větrané tramvaje (dle některých lidí byly dokonce nejhorší), což ovšem ve srovnání s dnešními vozy zní jako nepovedený vtip.

Stroj na jízdenky v T3T3 - stanoviště průvodčího

Původní vozy T3 pozná opravdu jen nadšenec, který se o tramvaje tak či onak zajímá, ale přesto je určitě dobré vědět, že právě končí jedna veleúspěšná kapitola pražské MHD. Modernizované varianty T3 budou po Praze jistě jezdit ještě dlouhá léta. Už na počátku 70. let vznikl typ T3M s tyristorovou výzbrojí (dobře poznatelný podle bedny s brzdovými odpory na střeše), později také T3SU (vozy původně určené pro SSSR, sedadla v uspořádání 2 + 1, zcela uzavřená kabina řidiče a číslo pod sklem) a T3SUCS (upravené pro Prahu, sedadla již znovu 1 + 1).

6121 + 6892 na Petřinách, 29. 10. 2011, 20:056121 + 6892 na Petřinách, 29. 10. 2011, 20:05

Vozový park DPP byl v 90. letech modernizován různými přestavbami původních T3 – první pokusy T3G a T3R byly pouze jednotlivé kusy, ale u typů T3M2-DVC, T3R.P a částečně nízkopodlažní T3R.PLF lze mluvit už o opravdových sériích. Ale není to už originál

6121 + 6892 na Petřinách, 29. 10. 2011, 20:056121 + 6892 na Petřinách, 29. 10. 2011, 20:06

Včera jsem zcela náhodou na konečné na Petřinách potkal poslední 2 vozy T3, nejstarší pražské vozy v běžném provozu. Bylo třeba zastavit a fotit, i když jsem k tomu neměl právě vhodnou techniku – nicméně i tak jsem vozy ev. č. 6921 a 6892 na lince č. 18 s odjezdem ve 20:06 zachytil…

Foto z archivu Dopravního podniku hl. m. Praha a webu Pražské tramvaje,
Vlastní snímky pořízeny přístrojem Sony NEX-3 s objektivem 18-55 SEL a bleskem.

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s